diumenge, 14 de novembre del 2010

El disseny de la visita del Papa a Barcelona (2a part)

El disseny del cartell de la visita va ser una feina complicada, però la magnitud de l'esdeveniment va provocar una ampliació del projecte gràfic per resoldre la logística de l'acte de dedicació de la Basílica de la Sagrada Família.
L'Enric Puig i l'Anna Carreras, una persona clau en la gestió del projecte, van enfrontar-se als problemes comunicatius del pla dissenyat per l'Andreu Bernadás, el responsable de Taller de Cultura, l'empresa que va organitzar la logística de l'acte al carrer: talls de carrer, 38.000 cadires, protocols de seguretat...
Em van demanar que adaptés les invitacions a un sistema de colors i codis per dividir les zones i facilitar l'accés dels convidats.




El problema de disseny de les invitacions no era estètic, calia concentrar-se en els elements informatius i de senyalització que els convidats es trobarien en el recinte: colors i indicadors numèrics. També calia assegurar la dificultat de manipulació de les invitacions per evitar falsificacions. Amb la col·laboració d'en Jordi Bru de Sala, el productor de tot el material gráfic de la visita, es va decidir fer un estampat en sec, un troquel de punts i un tall de les invitacions amb cantonades rodones. El procés va ser molt llarg, amb moltes correccions en els models d'invitacions. Vaig incloure un línia amb una "creu pàtea" arrodonida com apareix en l'escut de l'arquebisbat. Tot plegat: 30 models.



 
Les invitacions interiors es van personalitzar amb noms i DNI, les exteriors amb adreces de les portes d'accés. (mostra d'anvers i revers)


 
Les visites de Benet XVI a Nen Déu i el comiat a l'areoport van necessitar invitacions específiques.




Amb les invitacions vam desenvolupar un codi de pancartes dels accesos al barri de la Sagrada Família amb més de 30 models.


Tot plegat, he de reconèixer que el projecte gràfic va superar molt les espectatives de l'encàrrec inicial. Per una banda, penso que l'esforç va ser important (hores i més hores de traball, canvis, repeticions, ampliacions, correccions, etc.) per aconeguir transmetre una impressió d'eficàcia en un esdeveniment organitzat per l'Església de Barcelona. Per altra banda, però, crec que ha estat una oportunitat perduda de renovar els codis de comunicació visual de la nostra església. Tenint en compte el valor estètic i renovador de la Sagrada Família, crec que tots els altres elements visuals haurien pogut anar més enllà, per superar els codis decimonònics de l'estètica eclesial i mostrar la capacitat d'adaptació de la cultura visual del cristianisme al temps actual. 
Balanç: mig i mig.
 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada